icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond lanceert Privacymeter

Nieuws
|
De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels houdt. De Privacymeter is als eerste toegepast op online drogisterijen. En iedere 2 maanden zal de Consumentenbond een andere branche doorlichten.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:28 januari 2020

Blue-PrivacyMeter

Onderzoekers van de Consumentenbond bepalen de privacyscore door 3 dingen. 

  • een dienst te proberen
  • de privacyverklaring te controleren
  • na te gaan of een bedrijf advertentiecookies pas na toestemming plaatst.

Ook controleren ze of een aanbieder niet onnodig gegevens deelt met andere ('derde') partijen. Hieruit volgt een oordeel, uitgedrukt in rood, oranje of groen. Bedrijven die gevoelige gegevens verwerken, worden extra streng beoordeeld.

Extra stimulans

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Met de Privacymeter spelen we in op de wens van consumenten. Uit een enquête onder ruim 7000 panelleden komt naar voren dat 98% het belangrijk vindt dat bedrijven zorgvuldig met hun gegevens omgaan. Maar uit onze onderzoeken blijkt keer op keer dat er op dit vlak van alles misgaat.

De Privacymeter helpt consumenten én is een extra stimulans voor bedrijven om hun zaakjes op orde te brengen. En dat we de meter vandaag lanceren is geen toeval, want 28 januari is de Europese Dag van de Privacy.’

Drogisterijsites slordig

Als eerste onderzocht de Consumentenbond 15 online drogisterijen. Slechts 7 drogisterijen behaalden een groene score op de Privacymeter. Vooral DA.nl, Wehkamp.nl en een aantal kleinere webwinkels laten steken vallen. Zij gaan onder andere in de fout door direct advertentiecookies te plaatsen. Dit gebeurt nog voordat de bezoeker daar toestemming voor heeft gegeven.

Vier sites noemen geen termijn waarin ze de gegevens bewaren. Een andere site is niet duidelijk over welke gegevens worden verwerkt.  
‘Een slechte zaak’, vindt Molenaar. ‘Deze sites verwerken persoonsgegevens over je gezondheid. Dat is gevoelige informatie en dan is zorgvuldigheid extra belangrijk.’

De Consumentenbond heeft de winkels die zich niet aan de regels houden, hier op aangesproken. Vier van hen hebben daarop verbeteringen doorgevoerd, waardoor ze alsnog in het groen komen.

De Consumentenbond heeft de bevindingen ook gedeeld met de Autoriteit Persoonsgegevens en aangedrongen op strengere handhaving .

Lees meer:

Nieuw & interessant

  • bol-com

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Vervelende cookiemeldingen

    Cookies weigeren vaak te lastig

    Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.
  • Chrome’s advertentieprivacy mobiel

    Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome

    In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.
  • online platforms veiliger maken

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).