Consumentenbond lanceert Privacymeter
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:28 januari 2020
Onderzoekers van de Consumentenbond bepalen de privacyscore door 3 dingen.
- een dienst te proberen
- de privacyverklaring te controleren
- na te gaan of een bedrijf advertentiecookies pas na toestemming plaatst.
Ook controleren ze of een aanbieder niet onnodig gegevens deelt met andere ('derde') partijen. Hieruit volgt een oordeel, uitgedrukt in rood, oranje of groen. Bedrijven die gevoelige gegevens verwerken, worden extra streng beoordeeld.
Extra stimulans
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Met de Privacymeter spelen we in op de wens van consumenten. Uit een enquête onder ruim 7000 panelleden komt naar voren dat 98% het belangrijk vindt dat bedrijven zorgvuldig met hun gegevens omgaan. Maar uit onze onderzoeken blijkt keer op keer dat er op dit vlak van alles misgaat.
De Privacymeter helpt consumenten én is een extra stimulans voor bedrijven om hun zaakjes op orde te brengen. En dat we de meter vandaag lanceren is geen toeval, want 28 januari is de Europese Dag van de Privacy.’
Drogisterijsites slordig
Als eerste onderzocht de Consumentenbond 15 online drogisterijen. Slechts 7 drogisterijen behaalden een groene score op de Privacymeter. Vooral DA.nl, Wehkamp.nl en een aantal kleinere webwinkels laten steken vallen. Zij gaan onder andere in de fout door direct advertentiecookies te plaatsen. Dit gebeurt nog voordat de bezoeker daar toestemming voor heeft gegeven.
Vier sites noemen geen termijn waarin ze de gegevens bewaren. Een andere site is niet duidelijk over welke gegevens worden verwerkt.
‘Een slechte zaak’, vindt Molenaar. ‘Deze sites verwerken persoonsgegevens over je gezondheid. Dat is gevoelige informatie en dan is zorgvuldigheid extra belangrijk.’
De Consumentenbond heeft de winkels die zich niet aan de regels houden, hier op aangesproken. Vier van hen hebben daarop verbeteringen doorgevoerd, waardoor ze alsnog in het groen komen.
De Consumentenbond heeft de bevindingen ook gedeeld met de Autoriteit Persoonsgegevens en aangedrongen op strengere handhaving .
Lees meer:
Meer nieuws
Nieuws|30 juli 2024
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Nieuw & interessant
- 13 aug.
Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’. - Nieuws | 30 jul.
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Op 30 juli 2024 heeft Stichting Take Back Your Privacy – ondersteund door de Consumentenbond – bij het Gerechtshof Amsterdam toegelicht waarom zij hoger beroep heeft ingesteld in de TikTok-zaak. - 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).