icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Chrome maakt advertenties iets minder irritant

Nieuws
|
Google Chrome blokkeert sinds zijn laatste update de meest irritante banners. Denk aan advertenties die het hele scherm overnemen en geluid maken. Dat lijkt handig, maar de advertentiestopper is een poging ons weg te houden van echte adblockers, die de volgcookies van Google tegenhouden. Op deze tracking-methode is Google’s advertentiemodel gebaseerd.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:19 februari 2018

chrome-google

Wat wordt geblokkeerd?

Het advertentiefilter in de browser is gebaseerd op de normen die zijn vastgesteld door Google, Facebook en andere partijen in de Coalition for Better Ads. De Chromebrowser blokkeert onder andere pop-up advertenties, vanzelfspelende video’s en niet weg te klikken over-het-schermbanners.

Minder gewone adblockers

Techbedrijven en uitgevers die verdienen aan online advertenties hopen dat door een verbeterde internetervaring minder mensen een echte adblocker gaan installeren. Die adblockers zetten hun advertentie-inkomsten namelijk flink onder druk. Inmiddels heeft 27% van de Nederlanders er een geïnstalleerd.

Reclame blijft je achtervolgen

Het advertentiefilter in Chrome vindt banners die je achtervolgen over het web geen irritante advertenties, terwijl ze dat natuurlijk wel zijn. Denk aan de schoenen die je één keer in een webwinkel hebt bekeken en die je maar blijven achtervolgen. Als pleister op de wonde laat Google je zulke banners blokkeren via de persoonlijke instellingen van je Google-account. Om dit te regelen moet je wel ingelogd zijn bij Google en dat is niet goed voor je privacy.

Advertenties stoppen met behoud van privacy kan beter met een goede adblocker, want die stopt de stalkende advertenties automatisch en zonder ‘hulp’ van Google.

Lees meer:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Meer nieuws

Meer nieuws

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.