Chrome maakt advertenties iets minder irritant
![peter kulche](https://res.cloudinary.com/cb-media/image/upload/f_auto,w_100/cmsmedia/prod/binaries/content/gallery/cbhippowebsite/tests/algemeen/experts-nieuwe-huisstijl/peter-kulche.png)
Peter Kulche Expert ElektronicaGepubliceerd op:19 februari 2018
![chrome-google](https://res.cloudinary.com/cb-media/image/upload/f_auto,w_800/cmsmedia/prod/binaries/content/gallery/cbhippowebsite/tests/internet-privacy/afbeeldingen/chrome-google.jpg)
Wat wordt geblokkeerd?
Het advertentiefilter in de browser is gebaseerd op de normen die zijn vastgesteld door Google, Facebook en andere partijen in de Coalition for Better Ads. De Chromebrowser blokkeert onder andere pop-up advertenties, vanzelfspelende video’s en niet weg te klikken over-het-schermbanners.
Minder gewone adblockers
Techbedrijven en uitgevers die verdienen aan online advertenties hopen dat door een verbeterde internetervaring minder mensen een echte adblocker gaan installeren. Die adblockers zetten hun advertentie-inkomsten namelijk flink onder druk. Inmiddels heeft 27% van de Nederlanders er een geïnstalleerd.
Reclame blijft je achtervolgen
Het advertentiefilter in Chrome vindt banners die je achtervolgen over het web geen irritante advertenties, terwijl ze dat natuurlijk wel zijn. Denk aan de schoenen die je één keer in een webwinkel hebt bekeken en die je maar blijven achtervolgen. Als pleister op de wonde laat Google je zulke banners blokkeren via de persoonlijke instellingen van je Google-account. Om dit te regelen moet je wel ingelogd zijn bij Google en dat is niet goed voor je privacy.
Advertenties stoppen met behoud van privacy kan beter met een goede adblocker, want die stopt de stalkende advertenties automatisch en zonder ‘hulp’ van Google.
Lees meer:
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 18 dec.
Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’
Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.