icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Bits of Freedom en Consumentenbond manen NPO tot spoed

Nieuws
|
Bits of Freedom en de Consumentenbond willen dat de NPO zijn Start-app snel aanpast. De app werkt nu alleen als gebruikers akkoord gaan met het verzamelen van gegevens over hun kijkgedrag.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:18 januari 2018

ster-advertentie

Update 31 januari 2018

Bits of Freedom en de Consumentenbond hebben een reactie van de NPO ontvangen waarin de NPO aangeeft nog ‘enkele weken’ in plaats van ‘enkele maanden’ nodig te hebben om een keuze voor consumenten toe te voegen in de Start-app. Omdat het stikken-of-slikken-beleid nu al sinds eind december geldt, hebben Bits of Freedom en de Consumentenbond er bij de NPO op aangedrongen om uiterlijk 19 februari 2018 met een oplossing te komen. Ook is nogmaals gevraagd om antwoorden op de gestelde vragen, want die heeft de NPO in zijn reactie niet gegeven.

Te ruime termijn

Bits of Freedom en de Consumentenbond hekelen het slikken-of-stikken-beleid van de NPO, die op zijn website meldt dat het toevoegen van een keuze in de app nog enkele maanden kan duren. Bits of Freedom en de Consumentenbond vinden deze termijn te ruim en hebben hierover schriftelijk vragen gesteld aan de NPO.

Niet vrij toegankelijk

Sinds eind december 2017 verschijnt in de NPO Start-app een melding over het verzamelen van gegevens door adverteerders. Gebruikers moeten hiervoor akkoord geven. Doen ze dit niet, dan krijgen ze geen toegang. De NPO levert een publieke dienst en zou vrij toegankelijk moeten zijn, vinden Bits of Freedom en de Consumentenbond. Bovendien is het volgens een aanvulling op de ‘cookiewet’ niet toegestaan om toegang tot een website van een overheidsinstelling, zoals de NPO, af te laten hangen van acceptatie van advertentiecookies. Bits of Freedom en de Consumentenbond zijn van mening dat dit ook geldt voor de NPO Start-app.

NPO eerder in de fout

In juli 2014 tikte de Autoriteit Persoonsgegevens (toen nog College Bescherming Persoonsgegevens) de NPO al op de vingers, toen vanwege de website. Die plaatste cookies vóór bezoekers hiermee in hadden gestemd en zonder dat zij hierbij een keuze hadden.

Nieuw & interessant

  • bol-com

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Vervelende cookiemeldingen

    Cookies weigeren vaak te lastig

    Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.
  • Chrome’s advertentieprivacy mobiel

    Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome

    In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.
  • online platforms veiliger maken

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).