icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Betalen voor Instagram en Facebook: hoe zit dat?

Instagram en Facebook stellen je voor de keuze: blijf ons platform gratis gebruiken met persoonlijke advertenties, óf sluit een abonnement af van €9,99 of €12,99 per maand. Wat houdt dit abonnement precies in? En waarom moet je deze keuze maken?
peter kulche

Peter Kulche   Expert online privacyGepubliceerd op:21 november 2023

Betalen voor Instagram en Facebook

Sinds begin november vragen Facebook en Instagram: 'Wil je je abonneren of wil je onze producten gratis blijven gebruiken met persoonlijke advertenties?' De verdere tekst meldt dat ‘de wetgeving is veranderd’ en dat je daarom toestemming moet geven om je gegevens te laten gebruiken voor advertenties. Wil je dit niet? Dan kun je een abonnement afsluiten. 

  • In de verschillende apps van Facebook en Instagram kost het abonnement €12,99 per maand.
  • Als je het abonnement afsluit in je webbrowser, dus op facebook.com en op instagram.com, kost het abonnement €9,99 per maand. 

Je betaalt meer in de app omdat Meta een deel van dit bedrag aan de appstores van Apple en Google moet betalen. Meta is het moederbedrijf van Facebook en Instagram.

Hoe licht Meta beide keuzes toe?

Betaald

Na het afsluiten van een betaald Meta-abonnement zie je geen persoonlijke advertenties meer in je tijdlijn van Facebook en Instagram. Je kunt je Meta-account gebruiken om in te loggen op zowel Facebook als Instagram. Zowel op het web als in de app. Je hoeft dus niet meerdere keren te betalen. Je kunt per maand opzeggen, minimaal een dag voor de automatische verlenging van het abonnement. Het abonnement is alleen beschikbaar voor gebruikers boven de 18 jaar.

Gratis

Je kunt er ook voor kiezen de oude, gratis versie van Facebook en Instagram te blijven gebruiken, maar dan moet je de weergave van persoonlijke advertenties accepteren én het gebruik van je persoonsgegevens voor deze advertenties.

Je vragen beantwoord

Wij kregen veel vragen over de keuze voor een gratis of betaald account van Facebook en Instagram. We hebben de belangrijkste vragen hieronder beantwoord. 

Nieuw & interessant

  • bol-com

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Vervelende cookiemeldingen

    Cookies weigeren vaak te lastig

    Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.
  • Chrome’s advertentieprivacy mobiel

    Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome

    In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.
  • online platforms veiliger maken

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).