Betalen voor Instagram en Facebook: hoe zit dat?
Peter Kulche Expert online privacyGepubliceerd op:21 november 2023
Sinds begin november vragen Facebook en Instagram: 'Wil je je abonneren of wil je onze producten gratis blijven gebruiken met persoonlijke advertenties?' De verdere tekst meldt dat ‘de wetgeving is veranderd’ en dat je daarom toestemming moet geven om je gegevens te laten gebruiken voor advertenties. Wil je dit niet? Dan kun je een abonnement afsluiten.
- In de verschillende apps van Facebook en Instagram kost het abonnement €12,99 per maand.
- Als je het abonnement afsluit in je webbrowser, dus op facebook.com en op instagram.com, kost het abonnement €9,99 per maand.
Je betaalt meer in de app omdat Meta een deel van dit bedrag aan de appstores van Apple en Google moet betalen. Meta is het moederbedrijf van Facebook en Instagram.
Hoe licht Meta beide keuzes toe?
Betaald
Na het afsluiten van een betaald Meta-abonnement zie je geen persoonlijke advertenties meer in je tijdlijn van Facebook en Instagram. Je kunt je Meta-account gebruiken om in te loggen op zowel Facebook als Instagram. Zowel op het web als in de app. Je hoeft dus niet meerdere keren te betalen. Je kunt per maand opzeggen, minimaal een dag voor de automatische verlenging van het abonnement. Het abonnement is alleen beschikbaar voor gebruikers boven de 18 jaar.
Gratis
Je kunt er ook voor kiezen de oude, gratis versie van Facebook en Instagram te blijven gebruiken, maar dan moet je de weergave van persoonlijke advertenties accepteren én het gebruik van je persoonsgegevens voor deze advertenties.
Je vragen beantwoord
Wij kregen veel vragen over de keuze voor een gratis of betaald account van Facebook en Instagram. We hebben de belangrijkste vragen hieronder beantwoord.
Lees verder
Nieuw & interessant
- 13 aug.
Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’. - Nieuws | 30 jul.
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Op 30 juli 2024 heeft Stichting Take Back Your Privacy – ondersteund door de Consumentenbond – bij het Gerechtshof Amsterdam toegelicht waarom zij hoger beroep heeft ingesteld in de TikTok-zaak. - 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).