We plaatsen cookies op onze website. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken en het gebruik te kunnen meten. Er zijn ook cookies naar keuze om:
Je gebruikservaring of feedback op onze site te kunnen geven
Op basis van je gedrag je relevantere informatie op onze website, app én via e-mails te kunnen geven
YouTube-video’s te kunnen bekijken
Relevante aanbiedingen van de Consumentenbond op andere sites te krijgen
Door op ‘Accepteer alle cookies’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer over cookies.
Jouw gegevens zijn veilig bij ons
Wanneer je onze website bezoekt kunnen we informatie over je bezoek verzamelen door het plaatsen van cookies. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd, uit deze cookies kunnen we geen persoonlijke gegevens herleiden. Overige cookies die herleidbare gegevens bevatten plaatsen we alleen met jouw toestemming. We delen jouw persoonsgegevens nooit met derden, maar derden kunnen wel toegang tot jouw persoonsgegevens krijgen als je toestemming geeft voor hun cookies.
Vraag: Is het mogelijk geld terug te krijgen voor niet-opgehaalde medicijnen? En zo ja, hoe kan ik dat doen en bij wie moet ik hiervoor zijn; bij de apotheek of bij de zorgverzekeraar?
Antwoord: Het is een apotheker niet toegestaan om medicijnen die niet zijn opgehaald te declareren bij de zorgverzekeraar. Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit geven apothekers aan dat ze eens per maand automatisch declareren en daarna de nota crediteren als blijkt dat het medicijn niet is opgehaald. Ook al is dit tegen de regels. Als dit is gebeurd en de apotheek heeft het nog niet teruggedraaid, dan kun je die erop aanspreken. De apotheek moet dan een creditnota naar de zorgverzekeraar sturen en als het bedrag al is verrekend met het eigen risico, moet de verzekeraar dit rechtzetten.
Sandra Mul, redacteur-onderzoeker Zorg, Consumentenbond Gezondgids 6, december 2014