Versnellingen en ketting van een elektrische fiets
Ronald Kamp Expert elektrische fietsenBijgewerkt op:15 augustus 2024
Naafversnelling of derailleurversnelling
Bij het kopen van een e-bike moet je ook kiezen tussen naafversnelling of derailleurversnelling. De naafversnelling is bij e-bikes het populairst. Een derailleurversnelling is vaak goedkoper en sportieve fietsers vinden dit vaak prettig.
Naafversnelling
Een naafversnelling heeft tandwielen die verwerkt zijn in het midden van het achterwiel (de naaf). Schakelen doe je meestal met een draaihandvat.
Voordelen:
- Minder onderhoud, door afgeschermde tandwielen. En meestal een dichte kettingkast.
- Schakelen bij stilstand.
- Traploze versnellingen.
- Automatisch schakelen.
- Onderhoudsarme aandrijfriem mogelijk (in plaats van ketting).
Nadelen:
- Goed schakelen vraagt even inhouden met trappen.
- Duurder in aanschaf.
- Onderhoud is duurder. Je kunt het niet zelf doen.
- Meer dan 11 versnellingen komt eigenlijk niet voor. En 9 tot 11 naafversnellingen is zeer zeldzaam.
Derailleurversnelling
Een derailleurversnelling heeft zichtbare tandwielen en een open kettingkast. Schakelen doe je meestal door de hendels met je duim in te drukken.
Voordelen:
- Schakelt sportief en snel. Ook tijdens het trappen.
- Goedkoper in aanschaf.
- Meer keuze aan sportieve fietsen.
- Meer keuze uit fietsen met 9 of meer versnellingen.
- Onderhoud doe je makkelijker zelf.
Nadelen:
- Veel vaker onderhoud nodig.
- Schakelen bij stilstand kan niet.
- Geen traploze versnellingen mogelijk. Automatisch schakelen kan beperkt.
- Geen dichte kettingkast of riemaandrijving mogelijk.
Bekijk geteste e-bikes met naafversnelling en met derailleur.
Hoeveelheid versnellingen
Veel e-bikes hebben 7 of 8 versnellingen. Voor Nederlandse omstandigheden is dat meestal prima. Een hoger aantal versnellingen kan nuttig zijn, als je regelmatig de heuvels of zelfs bergen in gaat.
Maak je veel kilometers, dan kun je bij de naafversnelling 8 versnellingen overwegen. Die wordt vaak als iets betrouwbaarder en handiger gezien dan die met 7 versnellingen. Bij een derailleurversnelling hebben fietsen met 9 of meer versnellingen vaak hogere kwaliteit onderdelen.
Traploze versnelling
Er zijn ook traploze versnellingssystemen (vaak van merk Enviolo) waarbij je niet hoeft te kiezen uit vaste versnellingen. Hiermee hoef je je niet te ergeren aan een versnelling die nèt te licht is en de volgende net te zwaar. Tussen de laagste en hoogste stand heb je als het ware een oneindig aantal versnellingen. De juiste stand kies je met een draaihendel.
Automatisch schakelen
Bij de meeste e-bikes moet je zelf schakelen. Dat vinden veel fietsers het prettigst. Anderen vinden automatisch schakelen fijner, maar dat is vrij prijzig. Vooral bij het afremmen naar en vertrekken vanuit stilstand scheelt dit een hoop schakelen.
De meeste fietsen die automatisch kunnen schakelen hebben ook traploze versnellingen. Je stelt dan het gewenste traptempo in en de fiets regelt verder alles zelf. Deze variant wordt aangeboden onder de merknaam Enviolo Automatiq. De nadelen zijn de hoge aanschafprijs en de iets grotere kans op problemen.
Ketting of riem
Sommige fietsen met naafversnellingen hebben een riem in plaats van de standaard fietsketting. Een riem hoef je niet te smeren. Dit moet je wel af en toe doen bij een ketting, zeker bij een open kettingkast. Een riem of je alleen maar af en toe schoon te spuiten.
Een riem zou gemiddeld 2 of 3 keer langer mee moeten gaan dan een ketting. Maar door de hogere aanschafkosten van een fiets met riem is het vaak alleen goedkoper als je regelmatig veel fietst. Zoals bij een grote woon-werkafstand.
Een riemaandrijving is stil, maar een goedgesmeerde ketting is dat ook.
In de typenaam van de fiets staat soms vermeld dat de fiets over een riem beschikt, bijvoorbeeld met de Engelse benaming 'Belt'.
Lees ook:
- Stap voor stap een elektrische fiets kiezen: Gebruik onze keuzehulp e-bikes
- Kooptips voor elektrische fietsen, zoals over motoren en comfort