Meldpunt: de dupe van je data
Peter Kulche Expert online privacyBijgewerkt op:22 juli 2024
Uitgesloten of afgewezen?
Weigerde een bedrijf jou ooit een bepaalde dienst, omdat je volgens hen in een 'risicoprofiel' valt, zonder dat verder toe te willen lichten? Of heb je wel eens vooruit moeten betalen, omdat je adres een 'verkeerde' postcode heeft, terwijl je wel altijd netjes je rekeningen betaalt? In die gevallen ben je de dupe van je data. Bedrijven nemen dan een beslissing in jouw nadeel, op basis van informatie die ze over je hebben.
Inzagerecht
Door met onze hulp een inzageverzoek te doen bij een organisatie, kun je vaststellen of een organisatie wel met de juiste gegevens over jou werkt. Zo'n verzoek is jouw wettelijke recht. De organisatie moet je dan vertellen welke gegevens ze over je hebben, hoe ze aan die gegevens zijn gekomen en hoe ze die hebben gebruikt.
Doel meldpunt
Het doel van ons meldpunt 'Dupe van je data' (zie het kader hierboven) is onderzoeken hoe groot het probleem van datadiscriminatie precies is en welke problemen consumenten hiervan in de praktijk ervaren. Ook willen wij een beeld vormen van de werkwijze van de betrokken bedrijven en instanties.
Kredietwaardigheid van Simon
Simon moest vorig jaar een waarborg van €400 betalen om klant te worden bij Oxxio. Hij zou niet kredietwaardig zijn volgens ‘handelsinformatiebureau’ Focum. Simon vraagt om opheldering bij Focum, maar daar blijkt helemaal geen negatieve kredietscore te zijn.
Oxxio geeft hem verder geen inzicht in de afwijzing. De 75-jarige Simon gist dat het misschien aan zijn leeftijd ligt of het feit dat hij bijna energie-neutraal woont. Naderhand wordt hem door Oxxio ineens toch een contract aangeboden, zonder borg.
Als de Consumentenbond de kwestie opnieuw voorlegt, biedt Oxxio zijn excuses aan voor de gang van zaken en geeft Simon een dinerbon van €100. ‘Maar als de gevraagde borgsom werkelijk op basis van een kredietcheck plaatsvond, die aantoonde dat ik een risico ben, waarom dan excuses en wat moet er dan beter?’, vraagt Simon zich af.
- Bekijk de video die de Consumentenbond maakte over deze kwestie én de reactie van Oxxio:
Let op!
Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies
- Bekijk ook de video die de Consumentenbond maakte over het onterecht weigeren van Wouter uit Amsterdam, omdat hij een te lage kredietscore zou hebben:
Let op!
Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies
Lees verder
Nieuw & interessant
- 13 aug.
Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’. - Nieuws | 30 jul.
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Op 30 juli 2024 heeft Stichting Take Back Your Privacy – ondersteund door de Consumentenbond – bij het Gerechtshof Amsterdam toegelicht waarom zij hoger beroep heeft ingesteld in de TikTok-zaak. - 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).