Consument onwetend over schadeprovisie
Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:25 januari 2019
De Consumentenbond ondervroeg 12.000 leden van het Consumentenbondpanel met een schadeverzekering. Ruim 40% van hen maakte gebruik van een tussenpersoon bij het afsluiten van die verzekering, maar bijna 70% van deze verzekerden weet niet of hun bemiddelaar provisie ontvangt. Slechts 25% weet wel dat ze provisie betalen omdat de tussenpersoon dit verteld heeft, doordat dit op de polis of nota staat, of bijvoorbeeld omdat dit ‘algemeen bekend’ of ‘logisch’ is. De panelleden die weten dat de tussenpersoon provisie krijgt, weten meestal niet welk bedrag of premiepercentage dit is.
Actief informeren
Tussenpersonen verdienen in de regel aan schadeverzekeringen via provisie die in de premie is verwerkt. Afhankelijk van de soort verzekering bedraagt de bemiddelingsprovisie tussen de 10% en 27,5% van de verzekeringspremie. De Consumentenbond vindt dat consumenten niet zelf hoeven te vragen naar de (hoogte van de) provisie, maar dat bemiddelaars en adviseurs klanten hier actief over moeten informeren. Dan kunnen consumenten met de tussenpersoon onderhandelen over de premie.
Service en nazorg
Tegenover provisie zou een vorm van dienstverlening moeten staan. Bijvoorbeeld nazorg, zoals informatie over belangrijke wetswijzigingen of veranderingen in de verzekeringen. Maar ook hulp bij schadeclaims en periodiek contact met de klant om zaken door te spreken. Maar van de panelleden die wel weten dat ze schadeprovisie betalen, heeft een kwart nog geen enkele vorm van nazorg gekregen. De meesten hebben al 5 jaar of langer dezelfde tussenpersoon.
Lees ook:
- Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie