icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Webwinkels niet altijd goed bereikbaar

Webwinkels vermelden vaker de vereiste contactgegevens op hun site. Maar echt contact krijgen, blijkt nog niet altijd eenvoudig. Dat blijkt uit ons onderzoek.

   Gepubliceerd op:19 november 2024

klantenservice

We bekeken de websites van de 100 grootste webwinkels van Nederland. Die moeten sinds 2 jaar hun contactgegevens goed vindbaar op hun site vermelden. Vorig jaar voldeden nog maar 37 van de 100 winkels aan die eis, zo bleek uit ons onderzoek.

Beter

Inmiddels doen de webwinkels het een stuk beter. 99 van de 100 winkels vermelden een telefoonnummer. Alleen Shein doet dat niet. AliExpress, Kruidvat vermelden geen e-mailadres.

Geen contact

Hoewel de meeste winkels wel contactgegevens vermelden, lukte het ons niet altijd om de winkels te bereiken. 10 van de 100 winkels zijn telefonisch niet bereikbaar. Onder andere AliExpress, Conrad en Miinto laten bellers met een bandje weten dat telefonisch contact niet mogelijk is. 5 andere winkels, waaronder Gereedschapcentrum en Zara, nemen niet op.

AliExpress, Gereedschapcentrum en Zara zijn ook per mail niet bereikbaar, net als 10 andere winkels. Zara laat met een automatisch antwoord weten dat het e-mailadres niet gebruikt wordt om vragen van klanten te beantwoorden. Kruidvat en MediaMarkt sturen een vergelijkbaar bericht. Ikea laat weten de vraag vanwege de drukte niet te kunnen beantwoorden. Dat is vreemd, want dat bedrijf beloofde in 2023 nog beterschap.

Antwoord

62 winkels beantwoordden de vragen die per mail zijn gesteld binnen een dag. Sommige winkels waren heel snel en reageerden al binnen een uur. 9 winkels beantwoordden binnen 2 dagen en 7 winkels binnen 3 dagen. 16 winkels deden er langer dan 3 dagen over en 6 winkels reageerden helemaal niet.