Televisie-claim
Te veel betaald voor je tv? Claim compensatie
Kocht je tussen 2013 en 2018 een televisie? Samsung liet je te veel betalen. Ook andere merken werden hierdoor duurder.
Wij eisen schadevergoeding, welk merk je ook kocht. Doe mee en claim compensatie.Wil je weten hoe het precies zit? Lees de veelgestelde vragen.
Wat is er mis?
Tussen 2013 en 2018 maakte Samsung verboden afspraken over verkoopprijzen van televisies. Ook andere merken werden daardoor duurder. Duizenden consumenten betaalden te veel voor een nieuwe televisie.
Onze eisen
We willen dat Samsung consumenten compenseert. We proberen dit af te dwingen via de rechter. Of door een schikking met Samsung.
Wat gaan we doen?
Wij gaan voor jou het juridisch gevecht aan. Kocht je in de periode 9 januari 2013 t/m 7 december 2018 een televisie van Samsung of een ander merk? Doe mee.
Samsung maakte verboden prijsafspraken over televisies. Ook andere merken werden daardoor duurder.
Hoe werkt het?
1. Meld je aan
Aanmelden is gratis. Je hoeft geen lid te zijn van de Consumentenbond. Meld je aan.
2. We stappen naar de rechter
Stichting Consumenten Competition Claims (SCCC) stapt samen met Consumentenbond en ConsumentenClaim naar de rechter. We eisen voor alle deelnemers schadevergoeding.
3. Je krijgt een vergoeding
Bij een positieve uitspraak of schikking krijg je schadevergoeding. Daar wordt een percentage van ingehouden. Als er geen schadevergoeding komt, betaal je niks. No cure, no pay.
Tijdlijn
21 december 2023Start Televisie-claim
Tussen 2013 en 2018 maakte Samsung verboden over verkoopprijzen van televisies. Ook andere merken werden daardoor duurder. Duizenden consumenten betaalden te veel voor een nieuwe televisie. Dat te veel betaalde bedrag willen we graag terug.
Daarom ploft vandaag de dagvaarding van Stichting Consumer Competition Claims op de mat bij Samsung. Kopers van een televisie kunnen zich bij ons aanmelden voor de claim.
13 november 2023Rechter bevestigt: Samsung zat fout
De ACM deelde terecht een boete van €39 miljoen uit aan Samsung in september 2021. Dit is het oordeel van de rechtbank Rotterdam in een uitspraak in hoger beroep. De weg is nu vrij om schadevergoeding te eisen voor kopers van een televisie.
24 december 2021Volledige sanctiebesluit gepubliceerd
Vandaag publiceert de ACM het volledige besluit om Samsung een boete te geven van ruim €39 miljoen.
29 september 2021'Done, over 15 minuten zichtbaar'. Zo ging Samsung te werk.
De ACM geeft een onthutsend inkijkje in de manier van werken door Samsung. De fabrikant volgde geautomatiseerd de online-verkoopprijzen. Zodra de prijs zakte onder het door Samsung gewenste niveau, nam het bedrijf contact op met de webwinkelier.
Het gesprek ging vaak via WhatsApp. Samsung liet meestal weten ook andere webwinkeliers te zullen aansporen de prijs te verhogen. Omgekeerd vroegen webwinkeliers aan Samsung om andere concurrenten aan te spreken. Meestal met een schermafbeelding. Samsung reageerde hierop in de trant van 'geadviseerd' of 'Pff. ga er weer achteraan'.
14 september 2021ACM deelt boete uit van ruim €39 miljoen
Samsung maakte zich van 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 schuldig aan het beïnvloeden van de online verkoopprijzen van televisies.
Ze oefenden druk uit op 7 webwinkeliers. Daardoor betaalden consumenten te veel voor hun Samsung-televisie. De ACM deelt hiervoor een boete uit aan Samsung van ruim €39 miljoen.
Veelgestelde vragen
Wat gebeurt er als ik me aanmeld voor de schadevergoeding? En is dit gratis?
Welke bewijsstukken moet ik laten zien?
Moet het toestel nog in mijn bezit zijn om mee te kunnen doen?
Wie kan zich aanmelden?
Welke schade heb ik geleden?
Lees alle veelgestelde vragen
Goeie actie? Word lid
Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.