Spaartaks-claim
Te hoge spaartaks betaald? Meld je aan!
Consumenten die in de jaren 2017 tot en met 2020 een te hoge spaartaks hebben betaald, maar daar (nog) geen bezwaar tegen hebben gemaakt, komen mogelijk toch in aanmerking voor compensatie. Het eerste succes is behaald. Meld je nu gratis aan.
Wil je weten hoe het precies zit? Lees de veelgestelde vragen.

Wat is er mis
De regering gaat de 1,3 miljoen Nederlanders die te veel belasting hebben betaald over hun vermogen en geen bezwaar hebben gemaakt niet compenseren. Een erg onredelijk standpunt, omdat vaststaat dat diezelfde regering jarenlang onterecht belasting heeft geïnd.
Onze eisen
Wij willen dat het kabinet iedere gedupeerde gaat compenseren. We weten dat dit een taai juridisch gevecht kan worden. Het is beslist niet zeker dat we het gaan winnen, maar daar lopen we niet voor weg.
Wat gaan we doen
Met goede argumenten en de steun van zoveel mogelijk Nederlanders hebben we geprobeerd om het kabinet op andere gedachten te brengen. Dit bleek niet voldoende en daarom zijn we nu aan het procederen.
'De eerste zittingen bij de rechtbanken in de spaartaxclaim zijn ingepland. Het is nu afwachten of we gelijk krijgen van de rechter.'
Hoe werkt het?
1. Meld je aan
Samen staan we sterk. Meld je nu gratis aan en steun ons. We houden je op de hoogte van de vorderingen. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Consumentenbond.
2. We stappen naar de rechter
Het kabinet blijft van mening dat zij de gedupeerden geen compensatie hoeft te geven. In overleg met hen is dan ook besloten om het aan de rechter te vragen. Samen met de koepelorganisaties voor belastingadviseurs en de Bond voor Belastingbetalers zijn we een procedure gestart.
3. Schadevergoeding
Bij een schikking of een positieve uitspraak krijg je recht op rechtsherstel voor de belastingjaren 2017 - 2020. Net als de huidige bezwaarmakers.
Tijdlijn
19 maart 20252 zittingen ingepland
Twee van de 4 zittingen zijn ingepland bij de rechter. In de tweede helft van mei behandelen 2 rechtbanken de proefzaken. De uitspraak zal pas later volgen.
19 december 2024Wachten op behandeling zaken
De 4 geselecteerde zaken zijn voorgelegd aan 4 verschillende rechters. We hebben ons beroepschrift ingediend. Hierin staat beschreven waar we het niet mee eens zijn en dat we compensatie voor iedereen willen.
De Belastingdienst heeft gereageerd op onze eisen. De rechter heeft nu alle informatie en kan met de rechtszaak aan de slag. We hebben de rechter gevraagd om gelijk vragen te stellen aan de hoogste rechter. Zo hopen we sneller een definitieve uitspraak van de rechter te krijgen.
Het is nu wachten tot de rechter de zaak behandeld. Dit kan nog maanden duren.
29 augustus 2024Proefzaken zijn geselecteerd
Goed nieuws: we gaan 4 geselecteerde proefzaken aan de rechter voorleggen. Dit omdat we vinden dat ook niet-bezwaarmakers in aanmerking dienen te komen voor compensatie. Als we de rechter hiervan kunnen overtuigen, dan geldt de uitspraak automatisch voor alle gedupeerden.
Stap voor stap
Om de 4 zaken aan de rechter te kunnen voorleggen, volgden we de volgende stappen:
- We deden een zogeheten verzoek om ambtshalve vermindering, met als doel om te veel betaalde belasting terug te krijgen. De Belastingdienst heeft dit verzoek afgewezen.
- Tegen deze afwijzing hebben we bezwaar aangetekend bij de Belastingdienst. In juli 2024 heeft de Belastingdienst ook het bezwaar afgewezen.
- Nu gaan wij de zaak voorleggen aan de rechter. Die kan de Hoge Raad om antwoorden vragen, om zo tot een uitspraak te komen.
Voordat de rechter tot een uitspraak komt, zijn we algauw een jaar verder. Ons doel blijft helder: schadeloosstelling van alle gedupeerden.
Veelgestelde vragen
Wat zijn de kosten?
Moet mijn partner zich apart aanmelden voor de claim?
Waar vind ik meer informatie over de uitspraak van de Hoge Raad?
Ik heb geen ambtshalve vermindering aangevraagd. Moet ik dat nu alsnog doen?
Wat is de Consumentenbond Claimservice?
Lees alle veelgestelde vragen
Samen sterk
Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.
