Facebook-claim
Facebook schendt jou privacy. Claim schadevergoeding!
Facebook verdient elk jaar miljarden aan het schenden van jouw privacy. We willen dat Facebook hiermee stopt en we willen Facebook dwingen jou te compenseren. We strijden hiervoor samen met de Data Privacy Stichting. Meld je aan en claim schadevergoeding!
Benieuwd hoe het precies zit? Lees de veelgestelde vragen.
Wat is er mis
Facebook (Meta) houdt zich niet aan de regels. Het bedrijf deelt persoonsgegevens met derden zonder jou hierover te informeren. Ook gebruikt Facebook je persoonsgegevens voor advertentiedoeleinden zonder jouw toestemming. Je gegevens worden bovendien doorgezonden buiten Europa zonder voldoende bescherming tegen overheidssurveillance.
Onze eisen
Facebook schendt jouw privacy en die van miljoenen anderen. Facebook verdient vervolgens miljarden met de verkoop van advertenties. Facebook moet stoppen met het schenden van je privacy en een schadevergoeding betalen.
Wat gaan we doen
Wij gaan voor jou de strijd aan. Meld je nu gratis aan en claim een schadevergoeding en je privacy terug.
'Er moet een einde komen aan dit soort privacyschendingen en Facebook moet je daarvoor compenseren.'
Sandra Molenaar, Algemeen Directeur Consumentenbond
Hoe werkt het?
1. Meld je aan
Meld je gratis aan. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn van de Consumentenbond.
2. Wij stappen naar de rechter
Data Privacy Stichting stapt in samenwerking met de Consumentenbond naar de rechter en voert in dat verband 2 acties tegen Facebook (Meta):
- Over het delen van gegevens zonder goed te informeren en het commercieel gebruik daarvan zonder toestemming.
- Over het doorzenden van gegevens buiten Europa zonder voldoende bescherming tegen overheidssurveillance.
3. Je krijgt een vergoeding
Data Privacy Stichting wil schadevergoeding via de rechter afdwingen, of in een regeling met Facebook (Meta) bereiken. Als de Stichting in het gelijk wordt gesteld, krijg je een schadevergoeding. Daarvan krijgt de Stichting een percentage. Die draagt dit weer af aan de financier van de procedure. Komt er geen schadevergoeding, dan betaal je niks.
Tijdlijn
22 juli 2024Onderzoek naar klacht gestart
De Europese Commissie en de nationale autoriteiten voor consumentenbescherming in de EU starten het onderzoek naar het ‘pay-of-consent-beleid’ van Meta. Dit doen ze naar aanleiding van een klacht die de Consumentenbond en andere Europese consumentenorganisaties in november 2023 samen indienden.
We zijn blij dat naar onze klachten is geluisterd. Meta moet op 1 september 2024 met oplossingen komen.
1 juli 2024Pay or Okay van Meta ook in strijd met DMA-wet
De Europese Commissie (EC) heeft het 'pay or okay' model van Meta (van november 2023) langs de lat gelegd van de DMA: een nieuwe wet voor techgiganten. Volgens die wet zijn poortwachters verplicht om consumenten om toestemming te vragen om hun gegevens te mogen combineren in platformdiensten. Óf om een minder gepersonaliseerde maar gelijkwaardige dienst aan te bieden als die consument weigert.
De Commissie vindt dat Meta in strijd handelt met de DMA. Het bedrijf 'vraagt om betaling' als consumenten geen toestemming geven, maar het krijgt dan nog steeds geen zogeheten 'vrij gegeven toestemming' en levert geen minder gepersonaliseerde, maar gelijkwaardige dienst. Dit is dus in strijd met de DMA.
Goed nieuws voor consumenten dus. Dit komt mooi bovenop de klachten wij als consumentenorganisaties de afgelopen maanden tegen Meta's model hebben ingediend. We dringen er nu bij Meta op aan om de wetten na te leven die bedoeld zijn om consumenten te beschermen.
17 april 2024Goed nieuws: platforms mogen je niet dwingen je te laten volgen
Grote online platforms, zoals sociale media, mogen hun gebruikers niet dwingen zich te laten volgen op internet om gebruik te maken van het platform. Er moet een optie zijn waarbij gebruikers niet gevolgd worden én een optie waarvoor gebruikers niet hoeven te betalen waarbij zij slechts beperkt gevolgd worden. Dat stellen de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de andere privacytoezichthouders in Europa.
Dat is goed nieuws voor onze klacht tegen de oneerlijk keuze van Meta van eind november 2023.
Veelgestelde vragen
Wat doet Facebook (Meta) fout?
Wat is het aandeel van de Consumentenbond in deze claim?
Hoeveel krijg ik gecompenseerd?
Wie zijn de samenwerkende partijen?
Ik heb me al eerder aangemeld, waarom moet ik dit nu weer doen?
Lees alle veelgestelde vragen
Goeie actie? Word lid
Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.