ACM moet optreden tegen Babboe
Gerard Spierenburg Woordvoerder
Terugroepactie Babboe
Eerder dit jaar riep Babboe 22.000 bakfietsen terug, omdat de fietsen stuk kunnen gaan en onveilig kunnen zijn. In februari dit jaar plaatste de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) een veiligheidswaarschuwing. Babboe moest naast het terughalen van bakfietsen ook de verkoop van fietsen staken.
Je hebt in zo'n geval recht op reparatie of een vervangende fiets binnen een redelijke termijn, zonder dat je daar al te veel last van hebt. Maar veel klanten moeten maanden wachten op controle, reparatie of een nieuwe fiets. Terwijl ze al sinds februari hun bakfiets niet mogen gebruiken. Heel vervelend, vooral als je afhankelijk bent van de bakfiets voor vervoer.
Weinig aanbod of niet leverbaar
Valt je bakfiets onder de terugroepactie, dan wordt hij opgehaald en krijg je hiervoor een voucher. Dit noemt Babboe een omruilcertificaat. Hiermee kun je een nieuwe uitzoeken als de bakfiets 5 jaar of jonger is.
Heb je een bakfiets die ouder is dan 5 jaar, dan geeft Babboe een voucher ter hoogte van de dagwaarde. De minimale waarde is gelijk aan de waarde van de goedkoopste gewone fiets van €419. Met de vouchers kun je op een speciale website een nieuwe fiets uitzoeken.
Maar het aanbod op de site was lange tijd klein. En ongeveer de helft van de fietsen was niet leverbaar. Babboe heeft het aanbod recent wel uitgebreid, maar dat is veel te laat. Bovendien moet je vaak flink bijbetalen voor een nieuwe bakfiets als je bakfiets ouder is dan 5 jaar.
Klanten die een nieuwe (bak)fiets hebben besteld, klagen dat zij erg lang moeten wachten. Ook krijgen ze geen informatie over de levertijd en communiceert Babboe slecht.
Geld terugvragen
In veel gevallen mag je ook geld terugvragen in plaats van een voucher, maar die verzoeken wijst Babboe af. Volgens de wet hoef je helemaal niet akkoord te gaan met een bijbetaling voor een vervangende (bakfiets) of het uitzoeken van een ander model dan je oorspronkelijk hebt gekocht.
Lang wachten op inspectie
Naast de terugroepactie moet een deel van de bakfietsen geïnspecteerd worden. Hiermee is Babboe in juli gestart. Bakfietseigenaren konden toen al 6 maanden geen gebruik maken van hun bakfiets zonder een alternatieve oplossing van Babboe. Dat is veel te lang.
Nog steeds wachten er klanten op een inspectie-afspraak en mogen zij de fiets niet altijd direct gebruiken, omdat er onderdelen vervangen moeten worden. Ook moeten er op een later moment nog updates uitgevoerd worden. Of worden fietsen afgekeurd. Deze klanten moeten ook (een deel van) hun aankoopbedrag terug kunnen krijgen.
Korting op fietsen
Sinds kort geeft Babboe wel korting op een deel van de fietsen. Dat kan honderden euro’s schelen, maar dat is te laat voor klanten die hun voucher al hebben ingewisseld. Zij hebben misschien wel honderden euro’s meer bij moeten betalen.
Ook heeft Babboe eind augustus klanten gemaild met de mogelijkheid om hun eerder gemaakte keuze om te wisselen naar een Babboe Curve, Babboe Big of Babboe Dog. Dit omdat veel klanten al maanden wachtten op de levering van hun bestelde (bak)fiets. Deze 3 modellen zouden, onder voorbehoud, binnen 3 tot 7 weken geleverd kunnen worden. Ze moeten wel nog op een later moment updates krijgen.
ACM ingeschakeld
We hebben Babboe herhaaldelijk aangesproken op de problemen. We eisen dat ze klanten die daar recht op hebben en om vragen, het aankoopbedrag of een deel daarvan terugbetalen. Maar het bedrijf weigert zijn zaakjes op orde te brengen en zich aan de regels te houden. Daarom hebben we toezichthouder ACM gevraagd in te grijpen.