Bemiddelingssites voor toeslag- en opzegdiensten aangepakt
Ilse Kadi Expert Belangenbehartiging
Bemiddelingssites aangepakt
De ACM grijpt in bij bemiddelingssites. De toezichthouder is een campagne gestart en waarschuwt mensen voor online opzegdiensten van abonnementen of lidmaatschappen. Te veel mensen gebruiken deze sites terwijl ze niet door hebben dat ze moeten betalen.
Ook onderzocht de ACM een toeslagen-aanvraagsite, waar veel klachten over waren. De verwachting is dat andere websites door dit onderzoek gewaarschuwd zijn, en zich wel aan de wet houden.
ToeslagenPortal zegt kosten te vergoeden
De ACM onderzocht het bedrijf ToeslagenPortal en zijn websites. Nog voordat het onderzoek is afgerond, zegt ToeslagenPortal de kosten van de aanvraag terug te betalen aan gedupeerde consumenten. Het gaat om de kosten die gemaakt zijn na 1 januari 2022. Ook zegt he toe de kosten voor de toeslagaanvraag, de bedenktermijn van 14 dagen en de bestelknop te verduidelijken op hun site.
De site van ToeslagenPortal is momenteel offline. Voor het terugvragen van de betaalde aanvraagkosten kun je mailen naar info@toeslagenportal.nl.
Regel het zelf
Dit is een belangrijke stap om consumenten te beschermen en onduidelijke praktijken aan te pakken. Deze online diensten kun je beter links laten liggen. Een toeslag aanvragen of een abonnement opzeggen kan lastig zijn, maar je kunt dit met hulp doen. En zelfs gratis
Al eerder onderzochten we websites die (overheids)diensten aanbieden met de nodige waarschuwingen als gevolg. Wij deelden onze inzichten met de ACM.
Tips
- Lees hoe online opzeggen van abonnementen werkt.
- Wat je kunt doen bij problemen met een opzegdienst.
- Gebruik onze voorbeeldbrief 'opzeggen'.
- Zoek naar een officieel onafhankelijk toeslagenservicepunt of een bibliotheek bij vragen over je toeslag.
- Meld je klacht over dit soort diensten of andere bedrijven op ons Meldpunt Eerlijk.