icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Meldpunt variabele energiecontracten

Heb je tussen 1 april 2017 en nu een variabel energiecontract gehad? Dan betaalde je mogelijk te veel voor je energierekening. We onderzoeken hoe jij gecompenseerd kunt worden.

  • Wat is er mis?

    Volgens de rechtbank en het gerechtshof Amsterdam mochten energieleveranciers de tarieven van hun variabele energiecontracten tussentijds niet verhogen. 

    Miljoenen Nederlandse huishoudens hebben daardoor te veel betaald voor hun energierekening. Soms tot duizenden euro’s per gezin.

    Onze eisen

    We willen dat energieleveranciers gedupeerden compenseren voor deze onterechte verhogingen. Als energieleveranciers dit niet uit zichzelf doen, gaan we procederen. Daarnaast moeten energiemaatschappijen vanaf nu duidelijk zijn over het tussentijds wijzigen van de tarieven.

    Wat gaan we doen?

    Via ons meldpunt verzamelen we gedupeerden. Tegelijkertijd onderzoeken we wat er precies aan de hand is, en gaan gesprekken aan met energieleveranciers, Energie Nederland en het Ministerie van Economische Zaken.

    In een later stadium vragen wij je mogelijk om meer informatie over je leverancier(s) en facturen aan ons door te geven. 

     

    Meld je aan

  •  

     

     

    'Wij willen dat er zo snel mogelijk een oplossing komt voor gedupeerde consumenten'

    Olof King, directeur Belangenbehartiging Consumentenbond

     

     

                                                                                                                

     

Tijdlijn

17 april 2025

Samenwerking met Vereniging Eigen Huis

Consumentenbond en vereniging Eigen Huis bundelen hun krachten om consumenten te compenseren voor tussentijdse tariefsverhogingen. Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond gaan samen de gesprekken met de energieleveranciers voeren. Hoe meer mensen zich aanmelden, hoe beter. 

Hier kun je het nieuwsbericht lezen

11 april 2025

100.000 aanmeldingen binnen 3 dagen

Drie dagen na de opening hebben al meer dan 100.000 mensen zich aangemeld bij ons meldpunt. Samen staan we sterk. Met deze steun kunnen we de energieleveranciers stevig aanspreken en compensatie eisen voor alle consumenten. 

8 april 2025

Start actie

Heb je in de periode vanaf 1 april 2017 tot nu een variabel energiecontract gehad? Dan betaalde je mogelijk te veel voor je energierekening. We openen een meldpunt en onderzoeken hoe jij je geld terug kunt krijgen.

Veelgestelde vragen

Samen sterk

Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.

Belangenbehartiging-acties-grey-1200x800px