Meldpunt variabele energiecontracten
Heb je tussen 1 april 2017 en nu een variabel energiecontract gehad? Dan betaalde je mogelijk te veel voor je energierekening. We onderzoeken hoe jij gecompenseerd kunt worden.

Wat is er mis?
Volgens de rechtbank en het gerechtshof Amsterdam mochten energieleveranciers de tarieven van hun variabele energiecontracten tussentijds niet verhogen.
Miljoenen Nederlandse huishoudens hebben daardoor te veel betaald voor hun energierekening. Soms tot duizenden euro’s per gezin.
Onze eisen
We willen dat energieleveranciers gedupeerden compenseren voor deze onterechte verhogingen. Als energieleveranciers dit niet uit zichzelf doen, gaan we procederen. Daarnaast moeten energiemaatschappijen vanaf nu duidelijk zijn over het tussentijds wijzigen van de tarieven.
Wat gaan we doen?
Via ons meldpunt verzamelen we gedupeerden. Tegelijkertijd onderzoeken we wat er precies aan de hand is, en gaan gesprekken aan met energieleveranciers, Energie Nederland en het Ministerie van Economische Zaken.
In een later stadium vragen wij je mogelijk om meer informatie over je leverancier(s) en facturen aan ons door te geven.
'Wij willen dat er zo snel mogelijk een oplossing komt voor gedupeerde consumenten'
Olof King, directeur Belangenbehartiging Consumentenbond
Tijdlijn
17 april 2025Samenwerking met Vereniging Eigen Huis
Consumentenbond en vereniging Eigen Huis bundelen hun krachten om consumenten te compenseren voor tussentijdse tariefsverhogingen. Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond gaan samen de gesprekken met de energieleveranciers voeren. Hoe meer mensen zich aanmelden, hoe beter.
Hier kun je het nieuwsbericht lezen
11 april 2025100.000 aanmeldingen binnen 3 dagen
Drie dagen na de opening hebben al meer dan 100.000 mensen zich aangemeld bij ons meldpunt. Samen staan we sterk. Met deze steun kunnen we de energieleveranciers stevig aanspreken en compensatie eisen voor alle consumenten.
8 april 2025Start actie
Heb je in de periode vanaf 1 april 2017 tot nu een variabel energiecontract gehad? Dan betaalde je mogelijk te veel voor je energierekening. We openen een meldpunt en onderzoeken hoe jij je geld terug kunt krijgen.
Veelgestelde vragen
Wat is er mis met het variabele energiecontract?
Wanneer moet ik een variabel energiecontract hebben gehad om mij aan te kunnen melden?
Kan ik me ook aanmelden als ik een variabel contract heb bij een andere energieleverancier dan Vattenfall?
Hoe kan het dat dit wijzigingsbeding er is gekomen? Heeft de Consumentenbond zich hier niet tegen verzet?
Moet je lid zijn van de Consumentenbond om je aan te melden?
Hoe weet ik welke schade heb ik geleden?
Wat gaan de Consumentenbond en ConsumentenClaim doen?
Waarom starten jullie niet meteen een claim?
Wat gebeurt er als ik aanspraak wil maken op een schadevergoeding? En is dit gratis?
Kan ik mij voor meerdere energieleveranciers aanmelden?
Ik heb me al aangemeld bij een andere claim. Kan ik me toch bij jullie aanmelden?
Wanneer start het meldpunt?
Hoe word ik op de hoogte gehouden van het verloop van deze actie?
Waar kan ik mijzelf aanmelden?
Krijg ik een bevestiging van mijn aanmelding
Tot welk moment kan ik me aanmelden?
Het lukt me niet om aan te melden. Wat moet ik doen?
Ik heb een dynamisch contract, kan ik me dan ook aanmelden?
Ik wil me graag aanmelden, maar ik heb geen e-mailadres
Is het aanmelden gratis?
Ben je erfgenaam van iemand die een variabel energiecontract had?
Mijn energiecontract is afgesloten door onze Vereniging van Eigenaren (vve). Kan de vve zich aanmelden?
Ik heb me aangemeld bij het meldpunt van de Consumentenbond. Kan ik me ook bij het meldpunt van Vereniging Eigen Huis aanmelden?
Hoe ziet de samenwerking met Vereniging Eigen Huis eruit?
Wat is de reden dat Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis allebei apart een meldpunt zijn gestart?
Samen sterk
Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.
