Waarom zijn er maatregelen nodig tegen kindermarketing?
Sommige mensen vragen zich weleens af waarom de Consumentenbond en andere organisaties zich hiermee bezig houden en waarom er andere regels nodig zijn rondom reclame voor kinderen dan reclame die zich richt op volwassenen.
Gepubliceerd op:25 september 2021
- Kinderen kunnen anders dan volwassenen nog niet goed onderscheid maken tussen reclame en andere vormen van informatie. Ze moeten daarom beter beschermd worden.
- 63% van de ouders wil dat er maatregelen worden genomen tegen kindermarketing van ongezonde producten, blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum.
- Uit ons onderzoek blijkt dat 61% van de consumenten vindt dat er minder reclame voor ongezonde voeding gemaakt moet worden.
- Soms wordt gezegd dat het de taak van de ouders is om kinderen te beschermen tegen reclame. Volgens experts is het echter voor ouders praktisch ondoenlijk om dit in de praktijk te brengen. Ook zeggen sommige ouders dat ongezonde reclames leiden tot conflictsituaties met hun kinderen.
- Ook wordt wel gezegd dat dit soort maatregelen betuttelend zouden zijn. Dat lijkt vooral een argument dat bedrijven zelf graag gebruiken. Experts wijzen er op dat maatregelen die reclame voor ongezonde voeding aan banden leggen vooral zorgen voor een herstel van het evenwicht tussen gezonde en ongezonde prikkels. Nu wordt er simpelweg veel meer reclame gemaakt die ongezonde keuzes stimuleren.