Campagne geslaagd! Vaarwel Vinkje
Verwarrende Vinkjes verdwijnen definitief van de verpakking. Maar wij pleiten nog steeds voor heldere informatie op de voorkant van voedselverpakkingen.
Blauwe Vinkje
Het blauwe Vinkje staat op allerlei producten die je als extraatje eet, zoals tussendoortjes, sauzen, ijsjes en snoep. Het Vinkje moet duidelijk maken wat de betere keuze is in een productgroep. Maar in de praktijk werkt dat niet. Veel fabrikanten gebruiken geen vinkjes; ze moeten namelijk duizenden euro’s betalen om het logo te mogen gebruiken. Een product zonder Vinkje kan daarom net zo goed zijn als eentje met het logo. En producten met een blauw Vinkje zijn niet automatisch gezond: het staat bijvoorbeeld op frites, knakworsten en drop.
Groene Vinkje
Het groene vinkje staat op producten die behoren tot de basisvoeding, zoals brood, groenten en zuivel. Het geeft de gezondere keus aan binnen deze productgroepen. Dat leidt soms tot rare Vinkjes, zoals die op magere Chocomel. Daarin zit weliswaar weinig vet, maar wel 6 suikerklontje per glas.
De Consumentenbond voert actie tegen de onduidelijke Vinkjes. Met succes: beide Vinkjes gaan verdwijnen.
Hoogste tijd voor een goed voedselkeuzelogo
De Consumentenbond zet zich in voor een systeem dat in een oogopslag vertelt hoe (on)gezond een product is. Lees meer over het belang van een voedselkeuzelogo.
Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
Vreemde vinkjes
Tijdlijn
27 november 2017Succes afschaffen Vinkje
16 juni 2017Vinkje verdwijnt uiterlijk oktober 2018 van verpakkingen
Minister Schippers heeft de Tweede Kamer in een brief laten weten dat er vanaf 19 oktober 2018 geen producten met het Vinkje op de verpakking meer mogen worden geproduceerd. Producten die voor die tijd zijn geproduceerd, mogen nog worden verkocht tot de houdbaarheidsdatum is verstreken.
Het ministerie had al eerder aan de Consumentenbond laten weten dat een flink deel van de verpakkingen op 1 november 2017 Vinkje-vrij zal zijn. De Consumentenbond is blij dat het Vinkje al dit jaar van een groot deel van de verpakkingen verdwijnt en zal monitoren of fabrikanten het besluit van VWS strikt naleven.
De Consumentenbond heeft er verder bij VWS en de stichting Ik Kies Bewust, de beheerder van het Vinkje, op aangedrongen dat het blauwe Vinkje prioriteit krijgt bij de uitfasering. Het blauwe Vinkje is het meest misleidende Vinkje dat staat op de minder gezonde of zelfs ongezonde voedingsmiddelen, waarbij het ten onrechte de indruk wekt dat dit gezonde producten zijn.
19 oktober 2016Verwarrende Vinkjes definitief van de verpakking
Dankzij de campagne van de Consumentenbond verdwijnen de misleidende Vinkjes van de verpakkingen van voedingsproducten. Het juridisch bezwaar van de Consumentenbond tegen het Vinkje is door de bestuursadviescommissie van VWS gegrond verklaard. Lees meer
13 september 2016Bedankt voor jullie steun!
Let op!
Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies
24 augustus 2016Campagne succesvol: verwarrende blauwe Vinkje verdwijnt
Het advies van de Stichting Ik Kies Bewust om het blauwe Vinkje af te schaffen, is door de Consumentenbond positief ontvangen. De Consumentenbond is blij dat dit onduidelijke en misleidende voedselkeuzelogo eindelijk uit de supermarkt verdwijnt. Lees meer.